Berättelse KHF-tur 2016

Årets KHF tur är nu avklarad och det är med en skön känsla i både kropp och själ jag sätter mig ner och skriver.
Uppladdningen inför turen kantades av en mycket kall vår, veckan innan avresa byggde barnbarnet en snögubbe hemma hos oss.
Även fast Kristi himmelsfärd i år inföll väldigt tidigt var det många som vågade anmäla sig till turen förlagd till Hafstens camping utanför Uddevalla.

Den 5 maj på morgonen när jag slog upp ögonen möttes jag av en klar himmel med strålande sol. Packat hade vi gjort kvällen innan, så direkt efter frukost var det bara för Hanna mig och barnbarnet att sätta oss på hojarna.
Hanna drog iväg lite före mig, hon ville ta det lite lugnt på grusvägen hemifrån. Men när jag tryckte på startknappen hände ingenting, hojen var ”död”. Panik, vad gör man? Fram med starthjälp, försöka igen. Dött. Ringde killen som servat hojen för ett par veckor sedan och fick lite tips, efter ytterligare några försök gick den igång. Men nu var vi sena, Hanna hade kommit tillbaka undrande vad som hade hänt. Ringde Stefan och förklarade läget, han fanns på plats vid Statoil Västhaga där vi skulle träffas. Anlände ungefär 20 minuter försenad, tur det var bra väder alla deltagare var på bra humör.

Nu kunde vi äntligen komma iväg. Vi körde västerut mot Karlstad och Säffle, Åmål me20160505_104724d stopp i Ölme där vi mötte upp ytterligare fem deltagare som kört dit på egen hand. Bland annat Stig och Maggan, tänk att vi har medlemmar som tar sig hela vägen från Tofta Gotland för att åka med oss. Vi åt medhavd macka och kaffe, samtidigt som vi prisade det fantastiska vädret.

Nästa stopp var 20160505_131253Forsbacka golfrestaurang strax utanför Åmål för lunch. Efter lunchstoppet bar det av söderut, vi körde den underbart fina brudfjällsvägen ner till Håverud där vi tog ett glasstopp. Därifrån trixade vi oss fram på småvägar och kom ner via saltkällan, till vår destination. Efter att vi installerat oss gick vi för att äta tacobuffé på campingens restaurang.

20160505_200554

Sedan var alla trötta efter en hel dag i sadeln.

Fredag

Efter intagen frukost gav vi oss iväg för en tur till Smögen för att kolla in bryggan. Vädrets 20160506_130236makter var med oss även här, strålande sol. När vi kollat in utbudet på bryggan gick vi in på en restaurang för att käka lunch. Därefter var det dags att köra vidare, men innan vi for vidare passade vi på att inhandla räkor och havskräftor till kvällen.

20160506_151656Färden gick sedan via Lysekil med en liten färjetur så vi fick en känsla av att ha varit till sjöss.
Tillbaka på campingen var det bara att fixa till för kvällen. Klubben hade hyrt två grillhus om vädrets makter inte skulle vara med oss, men det var de.

Så vi arrangerade med bord utanför grillhuset, där vi åt vår medhavda mat. När vi sedan var mätta och belåtna flyttade vi in i grillhuset där Lasse Sjövall plockade fram ukulelen och körde igång med allsång. Till slut tog tröttheten över och vi tog oss tillbaka till våra stugor för att vila upp oss inför morgondagens utflykt.

Lördag20160507_123248

Först frukost sedan upp på hojarna för en tur Orust runt. Även denna dag på lite mindre men krokiga vägar ner till Mollösund, ett litet fiskeläge på södra Orust med riktig västkustkänsla. Vi stannade en god stund och bara tog det lugnt, åt glass eller fikade vilket man ville.
Solen bara vräkte på.

20160507_125047
Sedan fortsatte vi till färjan över till Malö vid Malösund. När vi kom iland på andra sidan var IMG_4717det inte långt till handelsman Flink där vi stannade för lunch.
Efter lunch bar det av raka spåret tillbaka till campingen. Lördag kväll bjöd klubben i vanlig ordning på grillkväll, vi grillade fläskkarré med potatissallad och sallad.
Som tur var hade vi med grillmästaren från Knarsta, Fredrik Zetterlund. Han och Hasse Risberg ansvarade för grillningen. Samtidigt ordnade Robert Nilsson och Neo en tipspromenad med frågor som Hanna och Per totat ihop. Karrén intogs och det smakade bra, jag tror alla var riktigt hungriga vid det här laget. Tipspromenaden redovisades och priser delades ut. Det blev sängen ganska tidigt, värmen och att sitta på hojen länge tröttar ut.

Hemresa

Önskemål att stanna till i Trollhättan på hemvägen och Bikedagarna som pågick där hade framförts, så fick det bli. Vi tog vägen genom Uddevalla och körde ut gamla Göteborgsvägen högt upp med utsikt mot havet och hamnen. Sedan vek vi av med sikte på Trollhättan. Vi stannade vid Bike ca en timme och kollade runt, några handlade, Neo provade på att köra 20160508_111104fiddybike. När alla var nöjda fortsatte vi hemåt med lunchstop i Lidköping. Nästa stopp beslutade vi skulle bli vid Sjötorp slussar. Där stannade vi till för en kopp kaffe samt glass. Glassen smakade bra miljön var toppen men kaffet var nog från förra säsongen, det var näst intill odrickbart. Här tog vi sedan avsked av varandra, vi skulle lite olika vägar hemåt.

Jag vill med hela mitt hjärta tacka ALLA deltagare i årets KHF tur. Det är ni som gjort hela denna resa. Jag har bara bidragit med verktygen för att den skall kunna genomföras. Utan alla ni trevliga människor hade det inte blivit något. Det här visar också att klubben NBMC fyller en viktig funktion för många människor.
Vi hade naturligtvis stor hjälp av att vädrets makter var med oss.